Porady

Geometria

Uwzględniając warunki drogowe w Polsce, należałoby sprawdzać "geometrię" kół przednich przed rozpoczęciem każdego sezonu letniego. Takiej kontroli należy dokonać także każdorazowo przy zakupie używanego samochodu oraz w sytuacjach takich jak uderzenie kołem w przeszkodę lub wyrwę oraz po wszelkich naprawach zawieszenia. Przed kontrolą każdorazowo należy sprawdzić i wyeliminować luzy w zawieszeniu.

Co należy kontrolować i czym grozi brak geometrii?
Najważniejsze w geometrii są cztery wartości: kąt pochylenia kół, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oraz zbieżność kół.

Jeżeli ustawienie kół jest niewłaściwe, następuje wówczas szybkie, nierównomierne zużywanie się ogumienia. Pochylenie i kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy decyduje natomiast o stabilności samochodu w czasie jazdy, wpływa bowiem na jego sterowalność. Nieprawidłowe wyprzedzenie sworznia zwrotnicy powoduje niestabilność auta w czasie jazdy. Właściwa zbieżność kół zapewnia uniknięcie poślizgu bocznego, poprawia w ogóle stabilność kierowania oraz zapobiega nadmiernemu zużyciu ogumienia.

 

Zawieszenie

Amortyzatory to części, które zużywają się w czasie eksploatacji samochodu. Ponieważ stopień tego zużycia zależy od wielu czynników, m.in. sposobu jazdy, stanu dróg, kondycji pozostałych elementów zawieszenia pojazdu, nie można dokładnie określić, jak długo pozostaną sprawne. Szacuje się, że w samochodach poruszających się po naszych drogach powinny wytrzymać dystans ok. 60-80 000 km. Ponieważ mają one istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy, zalecana jest ich kontrola w wyspecjalizowanym serwisie co 20 000 kilometrów.

Jak możemy poznać, że amortyzatory już nadają się do wymiany?
Zawsze do wymiany kwalifikują się te, które "wyciekły", mają uszkodzenia mechaniczne, skorodowane tłoczysko, wybite tuleje gumowe lub po prostu nie trzymają samochodu. O nie trzymaniu samochodu świadczą: zbytnie przechylanie się auta na boki na zakrętach, nadmierne "nurkowanie" do przodu podczas hamowania i "przysiadanie" podczas przyspieszania, znoszenie pojazdu z toru jazdy po niewielkich nawet nierównościach, wydłużona droga hamowania (nawet w przypadku ABS), łatwiejsze wpadanie w poślizg na mokrej nawierzchni, a także nierównomierne zużycie opon.

 

Hamulce

Kiedy dokonać wymiany tarcz hamulcowych?
Wymiany tarcz hamulcowych należy dokonać, gdy ich grubość spadnie do określonej przez producenta, jako minimalna. Taka informacja powinna znajdować się na tarczy. Wymiany należy dokonać także, kiedy tarcze są skrzywione, mają wgłębienia lub są skorodowane. Przy wymianie tarcz zawsze należy zamontować nowe klocki hamulcowe.

Kiedy sprawdzać i wymieniać płyn hamulcowy?
Badania wykazują, że siedemdziesiąt procent pojazdów uczestniczących w ruchu drogowym ma nadmiernie zużyty płyn hamulcowy, a to oznacza obniżenie jego temperatury wrzenia i utratę właściwości antykorozyjnych. Płyn hamulcowy to ciecz silnie higroskopijna, chłonąca wilgoć. W sytuacji, gdy zawartość wody w płynie hamulcowym przekracza pewien procent, jakość działania hamulców spada, gdyż zawarta w gorącym płynie hamulcowym woda powoduje powstawanie korków parowych. Dlatego przynajmniej raz na 10 000 km należy sprawdzać jakość płynu hamulcowego, a także jego poziom w zbiorniczku na pompie hamulcowej. Płyn powinien być wymieniany co 40 000 km lub co 2 lata.

Jak jest żywotność klocków hamulcowych i jak je kontrolować?
Zależy ona od sposobu jazdy i tego, czy częściej poruszamy się po mieście (częste używanie hamulców) czy w trasie. Mocno zużyte klocki powodują zmniejszenie skuteczności działania układu hamulcowego oraz prowadzą do zniszczenia powierzchni tarcz hamulcowych. Należy kontrolować stan klocków hamulcowych przy okazji każdego przeglądu oraz zwracać uwagę na wszelkie niesprawności układu hamulcowego takie, jak pogorszenie skuteczności, odgłos tarcia przy hamowaniu, pulsowanie pedału hamulca czy wibracje koła kierownicy podczas hamowania.

 

Rozrząd

Należy bardzo dokładnie przestrzegać terminów wymian określonych przez producenta w instrukcji obsługi i książce serwisowej. Okresy wymian w zależności od typów silników są bardzo zróżnicowane i mogą wahać się w przedziale od 60 000 do nawet 240 000 km.

Kupując auto używane należy koniecznie poprosić o pokazanie ostatnich rachunków z warsztatu lub innych niepodważalnych dokumentów potwierdzających przebieg, przy którym dokonany wymiany. Jeśli coś wzbudzi nasze wątpliwości bezwzględnie należy dokonać wymiany rozrządu.

Czym różni się pasek rozrządu a łańcucha rozrządu? Pasek rozrządu jest tani i pracuje bardzo cicho. Z tego powodu można go odnaleźć w 75% wszystkich silników w Europie. Składa się on z warstwy elastycznej, pod nią znajduje się gruba na 15 do 20 milimetrów warstwa włókna szklanego. Po obu zewnętrznych stronach pasek rozrządu wyłożony jest mieszanką gumową z bardzo wytrzymałych polimerów. Nad zębami paska rozrządu umieszczona jest nylonowa tkanina. Cały pasek produkowany jest w procesie wulkanizacji.

Istnieją duże różnice w profilach zębów. Pierwsze paski rozrządu miały ząbki w kształcie trapezów, ząbki w silnikach benzynowych były mniejsze niż w silnikach dieslowskich. Dzisiaj prawie wszystkie paski rozrządu maja ząbki w kształcie łukowatym HTD-Profil (High Torque Drive). Wielkość ząbków w silnikach benzynowych i dieslowskich jest taka sama. Pasek rozrządu musi być wymieniony natychmiast, kiedy z silnika wycieka olej pasek. Zaoliwiony pasek rozrządu może przeskoczyć - co oznacza pewną śmierć dla każdego silnika.

Łańcuch rozrządu - wałek rozrządu w głowicy silnika zajmuje się utrzymaniem właściwego sterowania regularnym otwieraniem i zamykaniem się zaworów silnika. Ważne jest bardzo dokładne przestrzeganie tych okresów. Zamiast paska rozrządu z tworzyw sztucznych może być w tym celu użyty stalowy łańcuch, który laikowi przypomina zwykły łańcuch rowerowy. Łańcuch rozrządu łączy wał korbowy z wałkiem rozrządu. Często są do łańcucha rozrządu podłączone również inne części silnika takie jak pompa oleju i pompa wody czy pompa wtryskowa. Napinacze łańcucha rozrządu są odpowiedzialne za w jego właściwe napięcie. Poprzez zużycie i wysokie temperatury łańcuch rozrządu z czasem się wydłuża i bez odpowiedniego napinania mógłby przeskoczyć powodując uszkodzenie silnika. Zalety łańcucha rozrządu względem paska rozrządu to: większa trwałość i mniej zajmowanego miejsca. Wady: łańcuch rozrządu jest droższy i bardziej hałaśliwy niż pasek rozrządu.

 

Jak dbać o klimatyzację?

Zlecaj odgrzybienie i oczyszczenie klimatyzacji dwa razy do roku. Przecież oddychasz powietrzem, które przepływa przez parownik - element podatny na zabrudzenie i zagrzybienie.

Wraz z czyszczeniem klimatyzacji zlecaj wymianę filtra kabiny. Zapchany filtr pyłkowy zmniejsza efektywność chłodzenia kabiny przez klimatyzację, za to zwiększa parowanie szyb.

Raz w roku zleć sprawdzenie stanu i uzupełnienie czynnika chłodzącego. Klimatyzacja z pełnym stanem czynnika mniej obciąża silnik, a więc oszczędzasz paliwo. Wraz z czynnikiem do układu wprowadzany jest środek smarujący - od jego obecności zależy trwałość sprężarki klimatyzacji.

Przez cały rok, pamiętaj o tym szczególnie zimą, minimum raz w miesiącu, włączaj klimatyzację na kilkanaście minut. Zmniejsza to ryzyko uszkodzenia sprężarki w wyniku długiego "postoju".